Av Daniel - 8 januari 2017 22:00

En lugn dag nere på stranden.

En hel del moln och lite blåsigare än vanligt och temperaturen något lägre(23-24).

När vi strax innan lunch bestämmer oss för ett nytt besök i PDC och mer härlig massage så spricker molntäcket upp och det blir nästan en klarblå himmel så eftermiddagen tillbringas även den på stranden.

Jag är lite angelägen att komma in till PDC igen då jag missat att packa med en laddningskabel(micro-USB) som jag behöver till actionkameran, selfie-sticken och powerbanken.

Förra gången vi åkte in till PDC så pratade vi en hel del med taxikillen och han erbjöd då utflykter.

En heldag till Chichen Izta, Valladolid, Coba och till en Cenote till ett bra pris.

Bara resan till Chichen Izta skulle bli 1:45 istf för 3 timmar vilket lockade mycket.

Hörde vi av oss en dag innan så skulle det räcka.

Så under helgen så kom vi fram till att idag måndag skulle va en bra dag för denna utflykt.

Så igår SMS'ade vi honom på båda hans mobilnummer flera gånger men tyvärr så fick vi aldrig något svar.

Så denna resa får bli en annan dag.

Chichen Izta                    Coba                                Cenote

Middagen blev på El Charro som är en Mexikansk restaurang på hotellområdet.

Även här var maten fanatstiskt god.

Även uppassning och service får högsta betyg.

El Charro

Av Daniel - 7 januari 2017 22:30

Efter några dagar på hotellanläggningen så tyckte vi det var dags för en utflykt.

Planen blev att åka till den närbekägna ön Conzumel.

Från centrala Playa Del Carmen så går det färjor regelbundet.

Resan tar ca 30min och kostar 100kr t o r.

Cozumel

När taxin stannade nära färjeläget så blev det precis utanför en sån där turistholk som säljer alla möjliga typer av resor/sightseeing turer. Under tiden som Stefan letade bankomat så valde jag att ändå lyssna på killen i holken då vi inte var säkra på vad vi skulle göra på ön när vi väl kom dit.

Har erbjöd lite olika förslag och var tydlig vad de olika varianterna innebar.

1. Hyr en bil och åk till östra sidan av ön och hitta en egen strand som är gratis att va på.

2. Hyr en bil/åk taxi till en strand på västra sidan och någon av de beachklubbar som finns där allt kostar pengar.

3. Åk på en 2-timmars snorkeltur med tre olika snorkelstopp

Då vi hade för avsikt att snorkla i någon form så valde vi alternativ 3.

Vi kunde ju åka till någon strand efter snorklingen om vi fortfarande kände för det.

Han knappade på sin miniräknare så som dessa alltid gör för att visa vilket kanonerbjudande han hade för oss.

2400 pesos(1200kr) istf 6000 pesos för alla fyra.

Dessutom så kunde han fixa biljetter till färjan till ett mycket bättre pris.

Klart vi slog till....

Tourer till försäljning av alla de slag

Väl framme på Cozumel så var raden lång av små stånd som sålde snorkel/dykning/biluthyrning.

Vi hade väl en liten förhoppning att vi inte skulle bli så många på vår snorkeltur men ack vad vi bedrog oss.

21 personer skulle ut i samma lilla båt byggd för 18.

Så efter en liten stunds väntan så dök en betydligt större båt upp och resan mot snorklingen kunde påbörjas.

Efter 20 minuters bårfärd så var vi framme vid första stopp.

Flertalet snorkelgrupper var redan i och snorklade så det kändes som att det var ett populärt ställe att snorkla på.

Väl i vattnet så kunden snorkligen börja och färgglada fiskar av olika sorter kunde ses på mycket nära håll.

Fick tillfälle att testa min nya undervattensvideokamera.

Två stopp till blev det innan vi åkte tillbaka till färjelägret på Cozumel.

Snorkelturen var okej inte mer.

Men för 300kr så får man inte va alltför kräsen.

En god Mexikansk lunch blev det sen på stora torget

Stora portioner till bra priser.

Snorklingen hade satt sina spår och gjort att vi va lite trötta så en fortsatt tur till någon trevlig strand kändes inte så lockande just nu.

Samtidigt som vi såg lite mörkare moln i fjärran.

Vi promenerade lite i området tills nästa färja skulle gå hem igen.

Cozumel hade en härlig Mexikansk känsla och mycket krimskrams såldes men säljarna var inte på påflugna och det kändes bra.

Fick veta att mellan kl 8-16 så är priserna mycket högre då lyxkryssarna med amerikanare ligger för ankar.

Hade man möjlighet att vänta med eventuell shopping till efter 16 så var det smart

Efter bara några minuter på väg tillbaka med färjan så vräkte regnet ner.

Sällan varit med om ett så kraftigt regn.

Så väl i land gällde det att hitta en taxi och komma tillbaka till hotellet och få duscha av sig saltvattnet och byta till torra kläder.

Lyxkryssare fanns det gott om i hamnen

Middag intogs på den asiatiska restaurangen Yokooso inne på hotellområdet.

Mycket god mat och trevligt ställe.

Lär bli fler besök där.

Av Daniel - 6 januari 2017 21:00

En lugn dag med mycket tid nere på stranden.

Solen värmde gott samtidigt som det blåste lite mer än annars.

Konturer efter badkläderna syns tydligt nu.

Väderprognoserna visar ofta på molnighet och kanske regn men vi märker inte mycket av det.

Vi bor ju nära havet så vi kanske drabbas mindre av detta tack vare det.

På kvällen så var vi inbjudna att tillsammans med övriga gäster fira Kings Day. Man firar de Tre vises männan och det är denna dag som barnen får presenter. Att jämföras med vår jul. Man bakar även en stor ring som man delar på. Typ en söt vetelängd med vaniljfyllning. I brödet gömmer man ett litet jesubarn och den som hittar det blir välsignad och ska gå till närmsta kyrka med det. Till brödet drack man varm choklad. Blev lite väl sött för min del.

Veteringen

På kvällen testade vi den Italienska a' la carte restaurangen och den var jättetrevlig med god mat och fin utsikt ut över havet. En än gång så är maten fantastisk.

La Dolce Vita

I morgon tar vi antagligen färjan till ön Conzumel och snorklar lite.

Av Daniel - 5 januari 2017 23:00

Årets först jogging tur i ett stilla morgon regn.

30min fick räcka med tanke på att jag har haft lite halsont.

En för övrigt lugn dag på stranden avslutades med att vi åkte in till Playa Del Carmen och 5th Avenue.

Taxi kostade 300kr för de 18km resan tog.

Ingen taxameter och inga kvitton så pengarna redovisas nog inte som de ska alla gånger.

5th Avenue är lite som Drottninggatan i Stockholm, en lång(5km) gågata full med både butiker innehållande mest souvenirer och trevliga restauranger. Men även väldigt många märkesbutiker hittar man längs gatan.

5th Avenue

Massage/Spa är också något som erbjuds frekvent.

På hotellet så erbjuds man 1timme helkroppsmassage för ca 800-1200kr.

På 5th Avenue där konkurrensen är betydligt högre så kostar det ca 300kr.

Så igår så blev det massage och det var mycket bra masserat.

Vi hade varnats för att dessa billigare ställen inte är utbildade massörer men jag upplevde att de verkligen kunde sin sak. Lemon Spa hette stället vi gick till.

Sen blev det middag och vi valde en mycket trevlig restaurang ungefär halvvägs på gatan och den heter Madre Tierra. Samtliga i sällskapet mycket nöjda och belåtna. Lite dyrare kankse än om man går till en restaurang som ligger någon gata bort från 5th Avenue men fortfarande billigare än i Sverige.

När vi satte oss vid bordet så kom en fotograf från restautangen och ville ta bilder på oss.

Han hävdade att dessa bilder bara var för hotellets bildbank, eller hur.

När vi ätit klart och betalat notan så kommer samma kille med en tequila flaska där ettiketten är en av bilderna han tog på oss. 150kr ville han ha vilket var ändå helt okej för en kul souvenir.

Madre Tierra

Tequila

5th Avenue var en trevlig upplevelse även om det var mycket folk och försäljare som ville sälja något hela tiden så var de inte jobbigt påstridiga. Det lär bli fler resor in till denna gata.

Av Daniel - 4 januari 2017 22:00

Som jag befarade så vaknade jag lite för tidigt Mexikansk tid. Första gången redan 1:30(7:30 sv tid), det var väl den inbyggda klockan som tyckte att det var dags att gå upp då. Men jag lyckades somna om till 3:30 och då var det omöjligt att somna om. En viss frukosthunger hade även infunnit sig men det fick duga med en kopp kaffe på rummet till frukostbuffen öppnade.

Med spänd förväntan stegade vi sedan mot frukosten och precis som den utmärkta middagsbuffen kvällen innan så var frukosten lika utmärkt. Allt fanns utom kokta ägg. Det hann bli fyra olika talllrikar innan jag satt mätt och nöjd.

Maten var något jag läst innan skullle va riktigt bra i Mexico. Nu har vi bara ätit på hotellet men samtliga måltider har imponerat. Inte alltid All inclusive har så pass bra kvalite men här är den över förväntan och inte utan att man ororar sig lite för "matchvikten". Middagen igår åt vi på Blue Moon och det blev hummersoppa till förrätt och Tournedos till varmrätt. Vi var lite oroliga att denna restaurang inte ingick i All Inckusive med tanke på den fina maten men jo då den ingick. Personalen är mycket trevlig och värnar hela tiden om att vi ska va nöjda med allt.

Lunchbuffe på El Charro

Dagen hade annars inletts med ett molntäcke men ändå värme. Strax efter lunch skingrades molnen och en blå himmel erbjöd sol och en härlig torr värme så stora delar av dagen satt vi vid poolerna och bara njöt. Njöt lite extra när vi via olika medier hörde att Sverige drabbats av ett rejält snöoväder.

Aktiva poolen

Anläggningen erbjuder olika aktiviteter så Stefan och jag testade pingisbordet vid några tillfällen och tävlingsmänniskor som vi är så dröjer det inte länge förrän vi tycker att vi ska spela match och inte bara slå över bollen.

Kan avslöja att jag hittills ligger på plus vad det gäller antalet segrar.

Lugna poolen

Vi gick även till den närliggande fina stranden som vi läst om innan resan. Klockade promenaden till 13 minuter då vi läst att det skulle ta allt från 5-40 min. Väl famme så fann vi fantatiskt vatten som dock var lite svalare(22-23 grader?). Tyvärr så var det stora stranden där privat men man kunde gå i vattnet från andra håll. Jag misstänker att det svala och klara vattnet beror på att en sötvattenså rinner ut i havet precis där.

"Lagunen"

Lyckades sitta uppe lite längre denna kväll(22:00) för att förhoppningsvis vakna lite senare i morgon bitti. Tanken är att vi ska ta oss in till Playa Del Carmen för att uppleva lite av Mexiko och se vad som erbjuds.

Vår strand

Ja just det. Vi har ju Tui's app installerad och fick flera meddelanden från Tui att ett välkomstmöte skulle va 18:00 idag. Vi var bara fyra par som anlände igår och tre av paren träffades i reception strax före utsatt välkomstmötestid. Efter att klockan passerat 18:00 med 20 minuter så börjar vi undra var är Tui. Jag går till receptioen och frågar om det vet något men de hänvisar till Tui's rum en bit bort där kanske någon Tui representant kan finnas.

Ja då det sitter två ynglingar där och leker med sina smarta mobiler. Jag stegar in och frågar om någon av dem heter Oscar(han som skickat meddelandena) men det gjorde de inte. Jag påtalar då om mötet och att ingen dykt upp. En av killarna ber då om ursäkt men säger att han ska hålla ett välkomstmöte för oss. Kändes inte som att de visste vem Oscar var men jag kan ha fel. Lite märkligt att Tui missade vårt möte. Vi fick vårt möte till slut och kvaliten var väl kanske inte den bästa.

En stor del av mötet bestod av alla underbara utflykter Tui erbjuder. Vi fick några av dessa beskrivna och vi är väl inte direkt säkra vilka vi ska välja att åka på. Vi får fundera lite och läsa på mer om dem så kommer vi säkert till insikt till slut.

Sämre har man haft det

Danne

Av Daniel - 3 januari 2017 19:45

Efter att ha skruvat på mig hela natten så ringde äntligen klockan kl 05:00 och det var dags att äta lite frukost och sen färd mot Arlanda. Vi lyfte sen enligt plan och drygt 11 timmar senare landade vi i ett varmt Playa Del Carmen. Tack vare fina platser på planet med både god mat och personliga underhållnings system med bla a filmer och spel vid sin plats så gick resan mycket bra.

30 grader i luften men lite molnigt så åkte vi sen de 35 minuterna till hotellet. En första promenad på hotellområdet genomfördes och vi är mycket nöjda med det vi såg. Tyvärr så var stranden full med tång, något vi visste om innan men går man bara 50 meter bort så är det mycket bättre. Har läst att att om man går ytterliggare 10-15 min bort så ska stranden va fantastiskt fin. Får undersökas i morgon.

Middag på bufferestaurangen La Hacienda som fick högsta betyg. Mycket att välja på, gott och allting fräscht. Personalen mycket trevlig. Klockan 19:30 lokal tid(01:30 sv tid) så tackade den här killen för sig och det var dags att knyta sig. Får se när man vaknar i morgon bitti. Stor risk att det blir mycket tidigt lokal tid

Av Daniel - 23 december 2016 13:27

Detta inlägg är skrivet från mobil appen. Skickar med en bild oxå för skojs skull

Av Daniel - 23 december 2016 11:27

Hej på er,

Ska snart åka västerut på semester och tänkte därmed blogga under resan.

Tänkte att det kunde va kul att dela med mig av mina upplevelser.

Detta blogginlägg är bara en test för att lära mig hur bloggandet fungerar.