Direktlänk till inlägg 6 januari 2018

Dag 4: Pinnawala

Av Daniel - 6 januari 2018 18:19

Ännu en dag i Kandy och en känsla av matthet efter tre intensiva dagar med äventyr. När Dayan dyker upp på hotellet och plockar upp oss för dagens aktiviteter så ber vi att få slippa besöket hos juveleraren och trähantverkarna då vi känner att vi behöver få tid till sol och vila. Dayan anpassar utan problem. Vår känsla är att han försöker fylla våra dagar med massor av aktiviteter för att vi ska bli nöjda men ibland blir det för mycket faktiskt.

Så första aktivitet blir ett besök i en fantastisk park som har en rikt växtlighet . Träd och blommor som imponerar. Vi ser efter en stund även massot med fladdermöss. Via en informationsskylt så får vi veta att parken har ca 24 000 fladdermöss och vingbredden är 1,2-1,5 meter. De är inte heller blinda som våra tydligen är. Vi hittade även en hängbro över floden som rann längs parkens utkant. När vi klev ut på den så såg jag ett större djur kommer simande från andra sidan - "En krokodill" skrek jag i upphetsning. Djuret var ca 2-3 meter långt och hade faktiskt formen av en krokodill men vid närmare kontroll så insåg vi att det var en större Varan. Imponerande det med men ingen krokodill.

Färden fortsätter mot Pinnawala där vi ska få se elefanter. Många erbjuder elefantridning med mera men vi valde att åka till en anläggning som tar hand om främst unga elefanter som varit illa och behöver vård och hjälp. Man har ju hört och sett hur elefanter behandlas som används för ridning. De elefanterna vi såg fick gå fria och verkade skötas väl även om vissa va fastbunda med kedjor. Tydligen så har elefanter perioder då det blir väldoigt aggressiva och då behöver man kedja fast dem. De öppna hagarna de fick vistas i var långt ifrån idiotsäkra så viss respekt var man tvungen att ha.

Elefanter

Efter elefantbesöket så var det tänkt att vi skulle få shoppa i Kandy men valde att åka tillbaka till hotellet för att slappa och sola lite. En lagom intensiv dag där vi fick möjlighet att återhämta oss lite. Kvällen avslutades så klart med ett parti "klutt" med för dagen lokalt nyinköpt klutt.