Direktlänk till inlägg 11 januari 2018

Dag 8: Unawatuna ankomst

Av Daniel - 11 januari 2018 13:37

å var det äntligen dags att påbörja vår sol och bad del av semestern. Vi har bokat en hotell för sista vecka på Unawatuna beach - Calamander Hotell. När jag frågade Dayan om hur lång restiden var så sa han 5 timmar. Bara gilla läget men kändes väldigt länge. Vet inte om han missförstod mig med efter 3:20 så var vi framme. Han skulle iofs vidare hem till Colombo så hans restid kanske var 5 timmar.

Dayan som är hobbyfotograf hade tagit några bilder av oss under veckan och som present fick vi varsin jättefin parbild som var inramad. Vi fick även några små elefanter och en teburk av det företag som ordnat rundresan. Vi gav Dayan rejält med dricks och köpte även en leksaksbil i plast till hans tvååriga son. Vi är numera även vänner på facebook.

Dayan

När vi kliver ut vår Van så känner direkt en helt annan värme än vi gjort uppe i bergen. Här är det 30-32 grader på dagarna. Vi tar farväl av Dayan som nu ska hem till familjen i en vecka kanske innan nästa rundresa med nya turister. Vi får vår rumsnyckel och leds av hotellpersonalen lite runt bakom den stora hotellbyggnaden. Där ser vi en liten låg byggnad med tre rum. Inte utan att tankarna far iväg till Snowroller filmen med Lasse Åberg när han får anexet att bo i. Vi kommer in på våra rum och vi ser oss omkring och känner: "Nä-ä, vad är detta för rum?" Endast ett fönster bredvid dörren som dessutom är "frostat" mot insyn. Efter en liten stund kommer Susie in till oss och ser lika chockad ut hon. Vi är alla mycket missnöjda med rummen. Det visar sig dock att Susie och Stefans rum har flera fönster och betydligt ljusare och finare rumslösning.

Det blir killarnas uppgift så klart att traska bort till receptionen för att försöka hitta någon bättre lösning. Finns det andra lediga rum eller vad skulle det kosta att uppgradera till ett finare rum. Stefan och jag diskuterade på vägen till receptionen vad vi var villiga att betala extra för ett finare rum. Vi ska i ärlighetens namn säga att vi var beredda att gå ganska långt för ett acceptabel rum. I receptionen säger de att vi fått vad vi betalat för. Inga andra rum fanns heller lediga i samma kategori i huvudbyggnaden. En balkong och/eller havsutsikt hade ju varit trevligt men egentligen så skulle ett bättre läge räcka långt.

Som vanligt så var det mycket folk i receptionen som diskuterade vårt dilemma och slog ut med händerna och pratade i mun på varann på deras egna språk. Kände direkt att vi kommer inte få till någon lösning. Men så tar en man till orda som varit tyst och stått och knapprat på sitt tangentbord vid en dator."Sir, you can have another rooms in main building tomorrow with no extra cost - same category". Halleluja! Kan någon av tjejernas önskningar vid templet slagit in nu?

Genast så kändes det mycket bättre och resten av dagen så kopplade vi av vid pooken, åt gott och njöt av vistelsen.