Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

Dag 10: Unawatuna - Besök i Galle

Av Daniel - 13 januari 2018 04:40

För middargarna har hittills varit sig lika - Frukost, sola och bada, lunch och en liten vila.

Vi bestämde oss för att åka in till Galle på eftermiddagen. Strosa lite och kanske shoppa och sen en middag.

Vi bad våra Tuc Tuc åka till fortet som är berömt och sevärt.

Fortet var mycket fint. Lugnt och stilla, små butiker och restauranger och turister.

Vi såg även fyrar, kyrkor, klocktorn och en hög avsats(10-15 m) där man tydligen ibland dyker ifrån.

När vi tittade ner mot vattnet så såg det inte jättedjupt ut men säkert tillräckligt för dessa våghalsiga hoppare.

På många ställen så spelades det spontan cricket. Såg man en gräsytan så syntes spåren av cricketspel.

Vi fortsatte sedan ner mot centrum via cricketstadion där en match pågick. Vi tittade en stund för att försöka förstå oss på hur man spelade men där gick vi bet.

Vi hoppade snart in på en Italiensk glassbar och tog varsin god glass samtidigt som vi tittade i reseguiden för att hitta någon bra gata att fortsätta till för shopping. Main Street var tydligen bra så vi frågade glassbarspersonalen om vägen men de svarade något och pekade men det kändes inte som att vi fick det svar vi behövde.

Vi chansade att ta till höger när vi lämnade glassbaren och plötsligt var gatan full med apotek. Det fanns även sjukhus, tandläkare och liknande inrättningar på gatan. Jag behövde ju något descificerand för foten och Camilla som har ont i en tand behövde få något mot tandvärken. Det blev 8 Voltaren och en liten flaska för att behandla såret i min fot. Total kostnad 30kr.

Peroxid mot såret samt foten själv

Vi passade på att fråga apotekaren om Main Street och den visade sig att ligga åt andra hålet bara 150 meter bort. Snart var vi där och genast så dök det upp märkliga fattiga män som ville hjälpa oss och frågade intesivt vad vi letade efter samtidigt som de berättade om olika ställen vi skulle gå till. Vi tetsade att ignorera dem eller tacka nej till deras hjälp men de gav inte upp så lätt. Lite småjobbigt. Gatan Main Street trodde man skulle erbjuda lite bättre standard men gatan va full med bilar, Tuc Tuc, människor och allt annat än fräsch. En stor Buddastaty fanns så klart på gatan.

Vi valde att efter en kortare promenad leta upp varsin Tuc Tuc för hemfärd mot hotellet. Mörka moln på himmelen skvallrade dessutom om ett kommande regn. Nu när vi för en gångs skulle behövde ett par Tuc Tuc så verkade alla som bortblåsta men efter en stund så fann vi två ändå. Efter ca 1 minuts åkning så bokstavligen vräckte regnet ner och trafiken var intensiv. Resan tog 15 min till hotellet och då var regnet över. Våra Tuc Tuc körde som tur fel väg sista biten till hotellet som gjorde att vi upptäckte en liten men lång gata full med trevliga affärer och matställen, bara 200 meter från hotellet så vi kommer nog shoppa där istället och tacka Galle för visat intresse. Vi träffade en bekant till Stefan i receptionen(som vi träffat tidigare i veckan) och hans familj som tipsade oss om några restauranger i närheten som vi ska testa idag.